sâmbătă, 27 august 2022

CINEVA A DECAPITAT CRUCIFIXUL PRIZONIERILOR, LĂSÂND ACOLO DOAR O ȚEAVĂ METALICĂ, CARE A SERVIT DREPT SUPORT PENTRU CRUCE
















Am trecut azi, 27 august, pe la Crucifixul instalat de echipa noastră de la "Curierul de Nord" în lunca râului Răut în memoria prizonierilor lagărului morții nkvd-ist nr. 33 din Bălți și am rămas... rătăcit. De fapt rătăcisem mai multă vreme o distanță lungă și întortocheată pe această luncă a Răutului pentru a vedea consecințele pojarului de vegetație produs pe 21 iulie curent. 

Într-un fel m-am bucurat că flăcările au salubrizat parțial teritoriul. Au ars buruienile, spinii, rămășițele uscate din anii trecuți, dar au fost atinși și copacii, tufarii. Într-un cuvânt a ars cam tot ce a creat natura. De neatins a rămas, însă, ceea ce a aruncat în această zonă omul: gunoaie, resturi de materiale de construcție, plastic, etc. M-a bucurat însă faptul că tot natura a împrăștiat în această luncă un verde proaspăt plăcut ochiului.

Dar ceea ce am văzut la Crucifix chiar m-a pus pe gânduri. Am găsit Troița ridicată pe 7 mai 1992 în memoria prizonierilor lagărului din Bălți decapitată. În locul Crucifixului a rămas o țeavă metalica care, probabil, a servit drept suport pentru monument.

Nu știu cine a decis să facă un bine (că la rău nu mă taie capul să mă gândesc), cum nu știu nici unde se află crucea din lemn, care a rezistat ploilor, vântului, ninsorilor si arșiței... trei decenii. Iar eu țin mult la această troiță, deoarece înainte de instalare, am fost responsabil de transportarea ei din satul Fundurii Vechi spre Bălți.

Ceea ce am văzut se întâmplă după o lună și ceva de la incendiul de vegetație din această zonă și după vreo zece zile de la momentul când am expediat în adresa Consiliului Municipal Bălți și a primarului de Bălți o Scrisoare deschisă în care cer să ia atitudine și să dispună îngrijirea Crucifixului așa cum se procedează cu toate monumentele de importanță locală vizate în hotărârea Consiliului municipal Bălți din 17.05.2001, cu numărul 1412. Or Troița ridicată în memoria prizonierilor lagărului din Bălți are numărul 15 în Registrul monumentelor de importanță locală din Hotărârea sus amintită.

Sper că sfânta Cruce creată cu multă inspirație de către meșterii din raionul Glodeni Pavel Curatu și Maxim Odagiu și instalată pe 7 mai 1992 pe un mormânt comun, să rămână undeva într-un muzeu pentru a aminti generațiilor în creștere și celor viitoare că au fost timpuri când lumea se temea să vorbească despre lagărul de prizonieri din Bălți.

 





Puteți vedea scrisoarea deschisă însoțită de hotărârea și Registrul amintit aici: https://paveldumbrpavel.blogspot.com/2022/08/scrisoare-deschisa-adresata-primarului.html

https://www.facebook.com/100000340758201/videos/pcb.5565908786763758/2455194667954296


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

ÎN VALEA RĂUTULUI DIN BĂLȚI, A FOST SFINȚITĂ O NOUĂ TROIȚĂ RIDICATĂ ÎN MEMORIA PRIZONIERILOR LAGĂRULUI NKVD-IST NR. 33 Un sobor de preoți de...